Szkolna Gazeta Internetowa Liceum Ogolnoksztalcacego im. Mikolaja Kopernika w Tarnobrzegu

Pionierzy polskiej fotografii   

Dodano 2018-01-14, w dziale inne - archiwum

Gdyby ktoś zapytał nas o artystyczny spadek, jaki zostawiły po sobie poprzednie pokolenia, zaczęlibyśmy zapewne swoje rozważania od utworów muzycznych, literackich lub obrazów. Nie mielibyśmy większego problemu z wymienieniem znanych nam kompozytorów, pisarzy, poetów, czy malarzy, bo w historii naszego kraju wybitnych artystów w tych dziedzinach nie brakuje. Jednak tylko nielicznym przyszłoby zapewne do głowy, że może warto byłoby też wspomnieć o polskich fotografach, których prace są nie mniej znane i cenione na świecie.

/pliki/zdjecia/foto 1.jpg

Rozwój ekonomiczny i kulturalny w czasie zaborów, mocno wpłynął na początki fotografii w Polsce. Wieści o tym wynalazku dotarły do naszego kraju stosunkowo szybko, bo na początku 1839 roku. Najpierw zaczęły pojawiać się w prasie artykuły informujące o tym wynalazku, a kilka miesięcy później Maksymilian Strasz opublikował artykuł o kalotypii (pierwszej fotograficznej technice negatywowej), dołączając do niego obrazy wykonane tą właśnie techniką. W roku 1856 autor wspomnianego artykułu wydał także bardzo ceniony do dziś podręcznik o fotografii.

Pierwsi polscy twórcy bardzo lubili eksperymentować i jak pokazują ich prace, posiadali także artystyczne aspiracje. Najstarsze zachowane dagerotypy pochodzą z roku 1839 i są dziełem Andrzeja Radwańskiego. Technika ta była popularna mniej więcej do roku 1860, a tworzyli w niej oprócz wspomnianego fotografa także: Jan Stefan Kuczyński, Moritz Scholtz, czy Marcin Zalewski. Za najważniejszą postać polskiej fotografii XIX wieku w naszym kraju uważa się jednak powszechnie Karola Beyera, założyciela pierwszego profesjonalny zakładu fotograficznego. Fotograf ten wykonywał zdjęcia w różnych technikach, a swoimi portretami zaistniał także w Europie. W latach 60. Tegoż wieku rozwinęła się fotografia polityczna, co – jak się zapewne domyślacie - związane było z wybuchem powstania styczniowego. Ważnym fotografem był w tamtym okresie nie mniej uzdolniony portrecista Jan Mieczkowski, który jak się domyślacie konkurował z Beyerem. Koniec X1X wieku przyniósł z kolei rozwój fotografii prasowej. Pierwszym znanym w całym kraju fotografem prasowym był Konrad Brandel, który w roku 1881 skonstruował tzw. “fotorewolwer”, służący do robienia zdjęć migawkowych. W roku 1899 powstała w Warszawie wytwórnia aparatów fotograficznych i obiektywów FOS, a w roku 1901 także Warszawskie Towarzystwo Fotograficzne, co dało początek legalizacji podobnych organizacji fotograficznych na terenie innych zaborów.

Czas wojen światowych przyniósł znaczące straty polskiej fotografii, choć i w tym okresie pojawiło się kilku wybitnych fotografów wojennych, wśród których wyróżniali się: Jan Ryś, Henryk Śmigacz, /pliki/zdjecia/foto 2_0.jpgTadeusz Bukowski, Sylwester Braun czy Eugeniusz Lokajski. W okresie międzywojennym fotografią zajmowali się m. in.: Stanisław Ignacy Witkiewicz, Mieczysław Berman czy Teresa Żarnowerówna, choć znawcy tematu twierdzą, że najciekawszą postacią polskiej fotografii tamtego okresu był w naszym kraju Aleksander Krzywobłocki, którego prace (tzw. fotografia inscenizowana) robią wrażenie nawet na współczesnych fotografach. Fotografia dokumentalna, w której tworzyli m.in. Jan Ryś, Henryk Śmigacz i Aleksander Minorski, mimo wszystko się w Polsce nie rozwinęła.

W 1947 roku z inicjatywy Jana Bułhaka (zwanego "ojcem fotografii polskiej") i Leonarda Sempolińskiego utworzony został Polski Związek Artystów Fotografów. W latach 40. i 50. Pojawiła się fala młodych zdolnych fotografów jak Zdzisław Beksiński, Jerzy Lewczyński, Bronisław Schlabs, czy Andrzej Pawłowski, którzy eksperymentowali z fotografią, działając na pograniczu grafiki i malarstwa. Manifestacją artystyczną tej grupy był pokaz zamknięty w Gliwickim Towarzystwie Fotograficznym w 1959 r. określony potem mianem Antyfotografii. Za sprawą ogólnoświatowego sukcesu wystawy Edwarda Steichena pt. „Rodzina człowiecza”, zdecydowanie osłabła w latach 60. fala rodzimej awangardy artystycznej, a zaczęła się mocno rozwijać fotografia prasowa (głównie fotoreportaż). Aktywna pozostała jedynie grupa Zero-61 ((Robakowski, Bruszewski, Różycki, Mikołajczyk), której członkowie nadal prowadzili eksperymenty strukturalne, badając naturę medium fotograficznego oraz jego możliwości formalne. W tym okresie tworzyli także: Zofia Rydet, specjalizująca się w fotografowaniu religijnej, często pogrążonej w nędzy polskiej wsi, Paweł Perściński i Fryderyk Kremser, nawiązujący w swoich pracach do tzw. “fotografii ojczystej” z okresu międzywojennego, Eustachy Kossakowski, będący wnikliwym fotografem polskiego życia artystycznego, czy też Adam Bujak, dokumentujący autentyczne życie i przeżycia związane z kultem religijnym. W latach 70. pojawił się w Polskiej fotografii kolejny nowy trend – fotomedializm (fotografia analityczna). W tych latach objawił sie też talent Natalii Lach-Lachowicz (specjalistka od egzystencjalizmu o religijnych podtekstach), która po dziś dzień zajmuje mocną pozycję wśród polskich twórców. /pliki/zdjecia/foto3.jpgW latach 90. sławne na świceie były także bardzo oryginalne prace Zofii Kulik, będące rozrachunkiem z czasami PRL-u i jej własnym prywatnym życiem.

Dziś fotografowaniem zajmuje się prawie każdy, gdyż weszliśmy w erę fotografii cyfrowej. Prawie każdy ma aparat fotograficzny lub telefon komórkowy, którym można robić zdjęcia. Większość z nas chce po prostu utrwalić tym sposobem na zawsze najciekawsze chwile z życia swoich rodzin i przyjaciół. Tym sposobem fotografowanie z profesjonalnego dawniej zawodu stało się ogólnie dostępne. Na szczęście na całym świecie pracują nadal tysiące profesjonalnych artystów fotografów, których prace wywołują ogromne emocje, zadumę a niekiedy i zdziwienie. Nie brakuje w tej grupie również Polaków. Myślę tu choćby o takich postaciach jak Tomasz Gudzowaty, kilkakrotny laureat międzynarodowych nagród World Press Photo, Alex Lubomirski, ceniony fotograf modowy czy Chris Niedenthal, jeden z najlepszych fotoreporterów w Europie.

Grafika:

Oceń tekst
  • Średnia ocen 4.7
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Średnia ocena: 4.7 /9 wszystkich

Komentarze [0]

Jeszcze nikt nie skomentował. Chcesz być pierwszy?

Dodaj komentarz

Możesz używać składni Textile Lite

Aby wysłać formularz, kliknij na słonia (zabezpieczenie przeciw botom)

Najaktywniejsi dziennikarze

Artemis 27artemis
Hush 15hush
Hikkari 11hikkari

Publikujemy także w:

Liczba osób aktualnie czytających Lessera

Znalazłeś błąd? - poinformuj nas o tym!
Copyright © Webmastering LO Tarnobrzeg 2018
Do góry